SzárnyaLó Fejlesztés

Ahol a tanulás sokszínű kaland



Mesés finommotorika fejlesztő program : Mozgás, mese, játék

Mi is az?

Az írás , a „szépírás” talán minden iskolába készülő, vagy kisiskolás gyermek mumusa. Gyakorlás az iskolában, a napköziben, otthon- mégsem hozza meg a rengeteg befektetett energia a várva várt eredményt. Mi lehet ennek az oka?
Az értelmi fejlődés alapja a mozgás, az az eszközrendszer, mely segít” megtervezni az agyat”. Az óvodás kor végére és a kisiskoláskor kezdetére a nagy mozgások végrehajtásában szükséges a gyermek megfelelő fejlődése, mert ez lehet az alapja a finommozgások fejlődésének. Tehát mielőtt ceruzát adunk gyermekünk kezébe, az alábbi sokkal fontosabb dolgaink vannak: Győződjünk meg, hogy a gyermek nagymozgásai megfelelőek-e. Ügyesen tud futni, ugrani, gurulni, lépcsőn járni? Szimmetrikusan mozog? Jó az egyensúlya? A jól koordinált, helyesen kivitelezett nagymozgások nélkül nincs precíz finommozgás.
A kéz és az ujjak mozgatásakor egészen pici izomcsoportokat kell egymástól különválasztani, azokat összehangoltan irányítani és működtetni. A finommozgások közé tartozik még a szemek, az arc, a száj és a nyelv izmainak mozgatása, valamint ezeknek a területeknek az együttes munkája. Így a precíz finommozgás a tiszta beszéd alapja is.
A 4-8 éves korosztályú gyermekek „testének” legmegfelelőbb fejlesztőeszköze a mozgás, „lelkének” pedig a mese.
„A mese az az ábécéskönyv, amelyből a gyermek megtanul saját lelkében olvasni. „(Bruno Bettelheim)
A gyerekek a mesével rengeteg tanulhatnak a saját anyanyelvükről. Mellesleg azzal, hogy figyelnek a szavakra, rímekre, mondatokra, a gyerekek megtanulnak összpontosítani, és a koncentrációs képességük mellett a memóriájuk is fejlődik. Új szófordulatokat, szólásokat és kifejezéseket tanulhatnak, így jelentősen bővíthetik a szókincsüket.
A mese olyan lelki táplálék, mely megnyugtatja a gyerekeket, hiszen ilyenkor nemcsak kifelé figyelnek, azaz a mesére, hanem befelé is. Elképzelnek egy fantáziavilágot, és a mese történésein keresztül az őket ért ingereket is feldolgozzák. Ez azonban nemcsak belső lelkivilágukra vonatkozik, hanem a világ dolgaira is: a mese segít abban, hogy megértsék a mindennapi történéseket, viselkedéseket és szokásokat, levonjanak következtetéseket, és észrevegyenek ok-okozati összefüggéseket.
A mese fontos szerepet játszik az érzelmi intelligencia kialakulásában, mivel empátiára tanítja a gyereket, és egyfajta erkölcsi iránytűként működik. És végül, ahhoz, hogy a gyerek gazdag fantáziával rendelkezzen, és a képzelete szárnyalni tudjon, elengedhetetlenek a mesék.
Ezért a mese a második alappilére fejlesztő foglalkozásainknak.
És miért a játék? A játék a gyermek természetes közege, ennek révén fedezi fel a világot. A gyermek játéka olyan önként vállalt, szabad, örömteli és többnyire különböző vágykielégítő tevékenység, amelynek célja a játékban önmagában van. A kisgyermekeknek azért a játék a meghatározó tevékenysége, mert nincs semmi olyan egyéb tevékenység ebben az életkorban, amely olyan mértékben volna képes hatni a gyermek szinte valamennyi pszichés, motoros és szociális személyiségkomponensére, mint a játék. Játékkal, játszás közben fedezi fel, ismeri meg környezetét, s ismeri fel önmaga lehetőségeit és korlátait is.
A fent leírt alapvetések miatt foglalkozás sorozatunk úgy lett összeállítva, hogy a mozgás, a mese és a játék egyformán átszője a fejlesztések idejét.

Kinek ajánlott?

Minden olyan 4-8 éves gyermeknek, akiknek mozgása összerendezetlen, nem jó az egyensúlya, lassan-óvatosan mozog, nem szereti a sportokat. Nem szívesen vesz a kezébe ceruzát, gyurmát, ollót. Akinek nehézséget okoz apró tárgyak megfogása, elengedése.
Vagy bármely ilyen korú gyermeknek, akik szeretik a mesét, szeretnek 4-5 társukkal együtt vidáman, mozogva együtt játszani.
Egy kis segítség a szülőknek, amely figyelmeztető jel lehet a finommozgások éretlenségére:
4-5 éves korban:
• Nem szeret rajzolni, kerüli a vágást, ragasztást, nem vállal aprólékos tevékenységet pl. Lego
• Nem tud lapozni
• Gondjai vannak az eszközök megfogásával, megtartásával (nem tudja a fogás erősségét szabályozni)
• Csörömpöl az eszközökkel, nagy zajjal jár egy eszköz lerakása (ezt az is okozhatja, hogy a tértávolság, térmélység észlelése fejletlen, vagy a két szem hibás összmunkája)
• Nem tud gombolni, kupakot lecsavarni, szemetet lapátra felsöpörni stb. további praktikus tevékenységek
5-6 éves korban:
• Szalvétát a tartóból nem tudja egyesével kivenni
• Az evőeszközöket nem célirányosan mozgatja
• Zippzár, masnikötés nehezített
• Pézt, korongot nem tud felvenni


Választható foglalkozásaink:


Óz, a nagy varázsló


Klasszikus és népmesék


Néhány hasznos információ

Szárnyaló Fejlesztés - Ahol a tanulás sokszínű kaland

Elérhetőségek


Telefon:

06-20-324-8661

Email:

hokandrea1@gmail.com

SzárnyLó Fejlesztés

Social


Facebook-oldalunk:

SzárnyaLó Fejlesztés

Eszközeink:

Szárnyaló Fejlesztés Eszközök